Struktura mentálního tréninku

Co všechno může zahrnovat mentální trénink? Je to jen „vypovídání se“ psychologovi? Nebo nácvik koncentrace? Nebo je to něco mnohem širšího? Následující text shrnuje jednotlivé aspekty mentálního tréninku a možnosti, na co se zaměřit:

  1. Mentální dovednosti

Každý sport vyžaduje určitou dávku mentálních schopností jako například koncentraci, rychlost reakce, rozhodování, apod. Tyto dovednosti lze trénovat přímo ve fyzickém tréninku nebo i mimo něj a do určité míry dochází k jejich rozvíjení jaksi automaticky samotným prováděním sportovní aktivity. Podle míry sportovcova talentu a přirozeného nastavení to buď stačí, nebo ne. Svůj vliv má pochopitelně také metodika tréninku. Dle mého názoru by měl být rozvoj mentálních dovedností co nejméně odtržen od fyzického tréninku. A je-li vědomý a záměrný, pak je mnohem efektivnější, než když se spoléháme na automatiku.

  1. Mentální taktika

Závodící sportovci mají obvykle vypracovanou svoji taktiku, jak se dostat do optimálního psychického a mentálního naladění, a jak v sobě eventuálně podpořit klíčové mentální dovednosti. Jsou to různé rituály před startem, věty, které si opakují, „splachování“ chyb, apod. Mentální taktiku lze vyladit buď pokusem omylem během sportovní kariéry, nebo s mentálním koučem. To druhé řešení je rychlejší, nicméně tak jako tak je to nikdy nekončící proces – taktiku je potřeba čas od času revidovat a upravovat podle vývoje sportovce. Také pouhé okopírování od druhých má omezený efekt.

  1. Práce s podvědomím: odbloky a terapie

Zní to jako by to bylo něco pro nemocné lidi, ale není tomu tak. Vaše mentální taktika může být sebevíc promakaná a přece nemusí spolehlivě fungovat. Můžete mít parádně vybroušené mentální dovednosti klíčové pro váš sport, ale v důležitém závodě se vám je nepodaří aktivovat. PROČ? Tak na to právě odpovídá mentální terapie a řešením bývají odbloky. Každý si s sebou neseme hromadu podvědomých přesvědčení, která nás buď podporují, nebo táhnou dolů. Tak například pokud v hloubi duše věříte tomu, že nemáte talent a tak na nejvyšší úrovni nemůžete vyhrát, případně že si nezasloužíte úspěch, nebo že když budete úspěšní, zůstanete sami…, pak vás to spolehlivě zabrzdí ve využití vašeho potenciálu. Záludné na tom je, že tyto přesvědčení si zpravidla neuvědomujeme a v první fázi si je nechceme přiznat. Bývají to stopy emočních zranění z dětství a mohly vzniknout i z banálních situací. Čili jste nemuseli být týrané dítě, abyste něco podobného měli v hlavě. Podobného „bordelu“ máme v hlavách všichni požehnaně. Naštěstí existují metody, jak tyto kostlivce vytáhnout ze skříní a jednou pro vždy je vyhodit z okna. Proces objevování kostlivce nebývá dvakrát příjemný, ale když se podaří s ním zatočit, je to, jako byste se znovu narodili.

  1. Týmová dynamika

Nejen v týmových sportech je soudržnost a fungování týmu zásadním faktorem úspěchu nebo neúspěchu. I individuální sportovci často trénují ve skupinách, mají společná soustředění a týmový duch je pro ně také hodně důležitý. Tým je přitom víc než jen součet jednotlivců. Má svoji kulturu, psané i nepsané zvyky, pravidla a zásady, hierarchii, vývoj… A to vše může jeho členy buď podporovat a táhnout nahoru, nebo dusit a stahovat dolů. Proto je práce s celým týmem a skupinový koučink velmi efektivním nástrojem zvyšování motivace, sebedůvěry a výkonu. Je-li jednotlivec součástí týmu, je týmový koučink mnohdy vhodnější než individuální práce. Resp. doporučuji pracovat hlavně týmově a tuto skupinovou práci v případě potřeby doplnit individuálními sezeními.

  1. Práce s trenéry

Každý sportovní kauč je zároveň sportovní psycholog, ať se mu to líbí nebo ne. Někteří sportovci mají hroší kůži a tak je kauč tolik neovlivňuje. Jiní jsou citlivější a dopad kaučových komunikačních schopností a míry empatie je zásadní. Ti s hroší kůží přitom nemají ani tak výhodu oproti těm citlivějším. Sice jsou odolnější vůči náladám trenéra a neberou si osobně kritiku, na druhou stranu budou pravděpodobně méně vnímaví vůči sobě samým. Pokud totiž ztratíte část své citlivosti vůči druhým, ztratíte část citlivosti obecně, čili i vůči sobě. Což může být v některých ohledech na škodu. A tak kauč, který svým chováním nutí své svěřence zalézat do ulit, může stát v cestě jejich rozvoji hned čtyřnásobně (!!!):

  1. Sportovci hůře přijímají (nebo vůbec nepřijímají) jeho zpětnou vazbu, uzavírají se a vytvářejí protitlak è nerozvíjejí se fyzicky a technicky tak, jak by mohli.
  2. Citlivější povahy rozhazuje psychicky a tak brání rozvoji jejich mentálních dovedností.
  3. Sportovci obalení hroší kůží obtížněji nacházejí skutečné příčiny svých psychických selhání. Což opět může zpomalovat jejich rozvoj.
  4. Nutí-li kauč svým chováním sportovce, aby se obrnili, snižuje jejich citlivost nejen vůči okolí, ale také vůči sobě. Důsledkem může být i větší riziko zranění. Sportovec snáz přestřelí intenzitu tréninku.

Dokonce i velmi kvalitní a zkušený trenér může pohřbít své schopnosti násilnou komunikací.

  1. Motivace a smysl

Zmiňuji až na posledním místě, ale většinou tím se sportovci (i trenéry) začínám. Proč děláš to, co děláš? Pro koho? Motivace není mentální dovednost. Je to spíše otázka hodnot a smyslu. Opět zde hraje roli podvědomí. Jde o to odkrýt své skutečné motivace a nebát se zjistit, že třeba nejsou tak vznešené, jak bychom si přáli. Stejně tak jak motivace sportovců je důležitá i motivace jejich kaučů. Vyhořelý trenér bude těžko motivovat svůj tým ve chvílích krize – a ty, jak víme, jednou jistě nastanou. Předstírat motivaci, kterou ve skutečnosti nemám, je jednak vyčerpávající a jednak úplně k ničemu, protože neverbální stránka vašeho projevu vás stejně prozradí. Kdo chce zapálit, musí sám hořet. A ne jen běhat okolo s návodem jak rozdělat oheň.

Ideální mentální trénink zahrnuje všechny výše uvedené složky. Na to často není čas ani prostředky a tak si možná říkáte, kde začít. Postupovala bych v důležitosti od 6 k 1, čili od motivace a smyslu k rozvoji mentálních dovedností. A to z těchto důvodů.

  • Když víte PROČ, snesete skoro každé JAK. Kdo má vnitřní autentickou motivaci, má víc než ten, který má nadřenou koncentraci.
  • Trenér ovlivňuje své svěřence víc, než sportovní psycholog. Svým přístupem, svým vzorem, svou komunikací… Může sportovce podporovat nebo táhnout dolů. V tom druhém případě to práce sportovce s psychologem nespraví, nebo jen částečně. Je to jako byste dávali člověku infuzi a přitom nezastavili krvácení. V lepším případě to sportovce posílí a najde si jiného kauče. V horším pověsí sport na hřebík. Podobně může jednotlivce ovlivňovat kolektiv.
  • A nakonec analýza a změna podvědomých přesvědčení dokáže odblokovat mentální dovednosti a pomoci rychleji a lépe, než roční dřina na svých schopnostech koncentrace, rozhodování, apod. Obrazně řečeno můžete jet do Austrálie na kole, nebo letět letadlem. Záleží, jestli chcete jezdit na kole, nebo se dostat do Austrálie.

V každém případě se vždy soustřeďte na to, co máte pod svojí kontrolou. Jste-li sportovec, řešte sebe, ne trenéra (leda jeho výměnu). Jste-li trenér, řešte sebe na prvním místě, až pak své svěřence. Jediný, koho máme opravdu pod kontrolou, jsme my sami.

< Zpět na Čítárnu

Aktuální nabídka

    APLIKOVANÝ MENTÁLNÍ TRÉNINK

    Každý trenér či kauč je zároveň sportovním psychologem, ať chce, nebo ne. Vliv trenéra na psychický stav jeho svěřenců je obrovský a dopad této psychické kondice na výsledný výkon nezpochybnitelný. Lze s touto složkou pracovat přímo v tréninku? ANO! Workshop bude věnován seznámení se základními principy fungování lidské mysli, které následně uvedeme do praxe a naučíme se je používat.

    AKTUÁLNÍ TERMÍNY

    MÁM ZÁJEM!
    TRENÉRSKÝ LEADERSHIP

    Vést efektivně své svěřence, formovat a řídit tým, inspirovat a motivovat – toť umění, které dělá z dobrého trenéra špičkového trenéra. Na tomto workshopu se budeme věnovat praktickému rozvoji vlastních vůdčích dovedností. Ať už ráno vstoupíte do místnosti jako zkušený lídr nebo jako vůdce-začátečník, odpoledne odejdete bohatší o nové techniky dobře použitelné v praxi.

    AKTUÁLNÍ TERMÍNY

    MÁM ZÁJEM!
    EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE pro trenéry

    Na koho v rukavičkách a na koho zařvat? Kdy chválit a kdy a jak podávat kritiku? Stává se ti, že se netrefíš a efekt je katastrofa? Podle čeho poznat, jak na koho? Přesně to se budeme celý den učit. Natrénujeme, jak číst lidi okolo sebe a přizpůsobovat komunikaci tomu, jakého výsledku chcete dosáhnout. U sportovců, jejich rodičů, nebo u vašich kolegů trenérů...

    AKTUÁLNÍ TERMÍNY

    MÁM ZÁJEM!